مراحل ثبت علامت تجاری


علامت تجارتی از این جهت که  بعنوان ابزاری برای معرفی کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار 

میگیرد از  اهمیت اقتصادی بالایی برخوردارمیباشد

 علامت تجاری ثبت شده ،  کالای مشابه اشخاص را از یکدیگر متمایز مینماید و از سوء استفاده افراد سود جو در امان 

نگه  میدارد.

در حقوق مالکیت ایران،حق استفاده ی انحصاری علائم تجاری ویژه ی کسی است که آن را  برای اولین بار و زودتر از

 بقیه به  ثبت رسانده باشد
 
ثبت علائم تجاری به موجب قانون  اجباری نمیباشد مگر در مواقع که دولت شخص را ملزم به ثبت علامت تجاری نماید.

به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک ازاین موارد اجباری است:

 1)داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی

 2)مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند. 

3)نوشیدنی ها و آب های گازدار

 4)لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

اشخاصی که قصد ثبت علائم تجاری خود را دارند باید موارد زیر را رعایت نمایند .

1. علامت مورد تقاضا موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.

2.علامت مورد تقاضا باید با علامت های ثبتی دیگر  متمایز باشد و در اصل طرحی ابتکاری و نو باشد

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخص حقیقی:

1)کپی شناسنامه شخص متقاضی

2)کپی کارت ملی شخص متقاضی

3)کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

4)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه 

گواهی  فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

5)نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخص حقوقی:

1)کپی شناسنامه مدیر عامل شرکت

2)کپی کارت ملی مدیر عامل شرکت

3)کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

4)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه 

گواهی  فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

5)کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

6-یک نمونه از علامت مورد تقاضا(در کادر 10 در 10)

نکته:در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت

 بازرگانی الزامی نخواهد بود.
 
جهت ثبت علامت تجاری متقاضی بعد از تهیه مدارک فوق الذکر بر حسب مورد ، باید به  سامانه ثبت علائم تجاری 

مراجعه کرده  و اظهارنامه را با توجه به نوع تقاضا ( حقیقی یا حقوقی )تکمیل نماید.متقاضی باید مشخص نماید که 

علامت تجاری او مربوط به  کدام طبقه کالا یا خدمات میباشد.پس ازتکمیل کردن اطلاعات خواسته شده،نوبت به اسکن 

مدارک وبارگذاری آنها درسامانه  میباشد و در انتها،بعد از تایید اطلاعات وارد شده باید هزینه های اولیه ثبت علامت

 را پرداخت نمایند و کد رهگیری که برای   انها ارسال میشود را جهت پیگیری در مراحل بعدی در جایی یادداشت نمایند.

اداره ی ثبت علائم تجاری  ،اظهارنامه ارسالی را از لحاظ صحت مدارک و تطابق با شرایط و مقررات مندرج در قوانین 

مربوطه  بررسی می نمایدو چنانچه نواقصی در آن مشاهده گردد مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی اعلام مینماید.

لازم بذکر  میباشد که کلیه مکاتبات و پاسخ های کارشناسان از طریق همان سامانه انجام میپذیرد .

بعد از گذراندن مراحل فوق و پس از تایید کارشناسان مربوطه نوبت به چاپ آگهی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی

 میرسد که این مرحله در دو نوبت انجام میپذیرد.

لازم بذکرمیباشدکه شماعزیزان میتوانیدبرای کسب خدمات واطلاعات بیشتروهمچنین دریافت مشاوره رایگان دراین مورد

(ودیگرامورمرتبط باشرکت ها)با همکاران مادرثبت شرکت ساحل تماس حاصل فرمایید


                             http://www.tadbirmoshaveran.com/ 



 

طرح و رنگ قالب

انتخاب کنید