
ثبت علامت تجاری (برند)
علامت تجاری
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه راازکالاها یاخدمات
سایر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
طبق ماده 30 قانون علامت، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:
الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ ويا
هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاصص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك
علامت ثبت شده جمعي استفاده ميكنند متمايز سازد.
ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخصكننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.
مزایای ثبت علائم تجاری
تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی هستند.
ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی
بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه
کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائمم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری
شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است
که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهایی مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی
یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند،
ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر
نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد –
بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار
داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیدهه باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند
منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یاا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور
دریافت منابع مالی یاوام ازموءسسات مالی استفاده شود کهه بطور فزایندهای ازاهمیت علائم برای موفقیت کسب وکارآگاه
میشوند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن ميباشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دورههاي
متوالي ده ساله باپرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است.يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه ازپايان دوره شروع ميشود،براي
پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته ميشود.
علائم تجاری قابل ثبت
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر،برچسب یاترکیب آنها که برای تشخیص کالاهایا
خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب میشود. در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب
میشوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه
میدهندشکلهائی ازعلائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیزثبت شوند مانند رنگها،علائم سه بعدی (شکل یابستهبندی
کالاها)، نشانهای قابل شنیدن (صداها) یانشانهای قابل استشمام(بوها).با اینحال، بسیاری ازکشورهابرای آنچه که بعنوان
علامت تجاری قابل ثبت هستندمحدودیتهایی قائل شدهاند عمومآاجازه ثبت نشانهائی رامیدهند که قابل روءیت هستند
یا میتواند آنها را بصورت گرافيک نشان داد.
علائم تجاری غیر قابل ثبت
واژههای عام.
واژههای توصیف کننده.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی
محصول گمراه میکند یا فریب میدهند. برای مثال،عرضه مارگارین به بازارباعلامت تجاری که تصویریک گاوداشته
باشد مردودخواهد شدچون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند
کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و
مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر
بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوي اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست:
الف ـ نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.
ب ـ خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.
ج ـ مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.
د ـ عين يا تقليد نشان نظامي، پرچم، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق
به كشور، سازمانهاي بينالدولي يا سازمانهايي كهه تحت كنوانسيونهاي بينالمللي تأسيس شدهاند، بوده يامواردمذكوريكي از
اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذيربط اجازه استفاده از آن صادرشود.
هـ ـ عين يابه طرزگمراهكنندهاي شبيه ياترجمه يك علامت يانام تجاري باشدكه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به
مؤسسه ديگري در ايران معروف است.
و ـ عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و
مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافعع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.
ز ـ عين علامتي باشد كه قبلاًبه نام مالك ديگري ثبت شده وياتاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا
و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه بهلحاظظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.
مدارک مورد نیاز
1- اظهارنامه علامت
2- مدارك مثبت هويت متقاضي؛
الف) ا
شخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر با اصل
ب) ا
شخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
ج)
مدارك نماينده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص
حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3- 10نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر
4- درصورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه
متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال
پروانه بهره برداری سازمان صنعت ،معدن وتجارت تهران یا هر استان دیگر
پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران
قرارداد سفارش کالا (تولید بدون کارخانه)و با استفاده از ظرفیت خالی دیگران و استفاده از مجوزهای آنها
پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه
گواهی از اتحادیه مربوطه جهت کالا یا خدمات مورد نظر
پروانه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر
سایر مجوز ها از مراجع ذیربط حسب کالا یا خدمات مورد نظر متقاضی
6-استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز
مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یاحداکثر
ظرف 15روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
لازم بذکرمیباشدکه شماعزیزان میتوانیدبرای کسب خدمات واطلاعات بیشتروهمچنین دریافت مشاوره در زمینه
کلیه امورمرتبط باشرکت ها با همکاران ما درثبت شرکت ساحل تماس حاصل فرمایید
http://www.tadbirmoshaveran.com/